Trénink Jacka

03.02.2025

Strakatý valášek Jack – kůň s příběhem. Jack, desetiletý kříženec painta a A1/1, si v minulosti prošel těžkými chvílemi, které zanechaly stopy nejen na jeho těle, ale i na duši. Teď je však před ním nová kapitola – cesta důvěry, porozumění a proměny. Sledujte se mnou, jak se Jack krok za krokem učí znovu důvěřovat člověku. 


Trénink Jacka část 1-Jak poznat problém v koňském těle

Kvůli nevhodnému způsobu ježdění, výběru sedla a zacházení s udidlem má Jack zatuhlé svaly v oblasti ramen, prsou, zad i beder. Prsní svaly jsou přesvalené a celý hrudník je stažený. Na krku má výrazně přesvalené svaly v dolní části krku (1), naopak pod hřebenem krku nasvalení chybí. Výrazná je také propadlina před kohoutkem (3), za kohoutkem a po stranách kohoutku (4). Nedostatečné je i nasvalení těsně před lopatkou (2) stejně tak jako na zádi (5). Celý hrudník je propadlý dolů mezi lopatkami a váha je výrazně posunutá na předek. 


Důsledky nevhodného ježdění na pohybový aparát koně – Syndrom horní linie

Nevhodné ježdění může mít vážné důsledky pro pohybový aparát koně, zejména pokud jezdce nedostatečně podporuje správnou biomechaniku pohybu. Jedním z častých problémů je syndrom horní linie, který se projevuje bolestivostí, zatuhlostí a atrofií svalstva podél horní linie koně-oblasti krku, kohoutku, hřbetu a zádě.

Jelikož celé tělo je propojeno fascií (povázkou), která spojuje jednotlivé svalové skupiny, obaluje a chrání orgány, tak napětí v jedné části těla vyvolá problém v jiné části těla. Tuhé fascie pak mohou způsobovat problémy s prokrvením, špatné distribuci živin nebo hormonů. 

Dlouhodobé přetěžování koně vede ke kompenzačním mechanismům, které ovlivňují nejen horní linii, ale i další části pohybového aparátu, což může mít za následek chronické bolesti, kulhání a zhoršení výkonnosti, může dojít k velkým zdravotním poškozením jako kissing spine a chromnutí. Prevence zahrnuje správný trénink, fyzioterapii a vhodné vybavení.


Správným tréninkem vedeme a učíme koně najít vertikální a horizontální rovnováhu, díky tomu zesílí svaly potřebné k nesení jezdce. Jedině s vertikální a horizontální rovnováhou je schopen kůň se zvednou v kohoutku, vyklenout hřbet a nést jezdce. Jinými slovy, kůň je  veden k tomu, aby začal rozkládat svoji váhu rovnoměrně na všechny čtyři končetiny (v pokročilejším tréninku více na zadní nohy).

Pokud koně trénujeme, nebo na něm jezdíme tak, že kůň se neučí nést sám sebe, zapojit hřbet, nezvedá kohoutek a jeho hrudník a pokud prohýbá hřbet, tak jeho stavba těla se dle toho bude vyvíjet. O tréninku koně se můžete více dozvědět v mojí Online akademii.


Obr. Na krku má výrazně přesvalené svaly v dolní části krku (1), naopak pod hřebenem krku nasvalení chybí. Výrazná je také propadlina před kohoutkem (3), za kohoutkem a po stranách kohoutku (4). Nedostatečné je i nasvalení těsně před lopatkou (2) stejně tak jako na zádi (5). Celý hrudník je propadlý dolů mezi lopatkami a váha je výrazně posunutá na předek.  

Trénink Jacka část 2: Bezpečný prostor a možnost volby

V tréninku koní je důležité vytvářet bezpečný prostor. Bezpečný prostor (prostředí) je takový, kde se kůň cítí v bezpečí, je uvolněný a klidný. Pokud vytváříte prostředí, ve kterém se kůň cítí v bezpečí a v klidu, otevíráte tím prostor pro vzájemnou důvěru a spolupráci. 

V bezpečném prostoru je kůň schopen se opravdu učit. Bezpečný prostor je takový, kde má kůň možnost volby (nebo také kontrolu nad situací). Možnost volby znamená, že kůň nám může říci NE a my to respektujeme. Pokud kůň vysílá konejšivé signály, odchází, přestává spolupracovat, je neklidný nebo dokonce naštvaný, tak koně netrestám. 

Naopak koně "vyslechnu" a nechám ho ode mě odejít, dám mu pauzu a sama popřemýšlím, co mohu udělat jinak a lépe. Kůň začne říkat NE ve chvíli, kdy je cvičení moc náročné, nudí se, nerozumí, dané požadavky či situace ho stresují, nemá náladu, nebo se necítí dobře atd. Každý majitel se musí naučit číst svého koně, naučit se jeho řeč těla a konejšivé signály, které kůň vysílá. 

Jedině tak poznáte, kdy už je cvičení na koně příliš těžké, kdy postupujeme příliš rychle, kdy kůň potřebuje pauzu. Pokud má kůň možnost volby, vytváříte tak oboustrannou komunikaci a motivace koně se tak mění.

MOŽNOST KONTROLY PROSTŘEDÍ JE SILNÝ MOTIVÁTOR


Pokud koně uhodíte bičem, nebo ho strhnete vodítkem, pokaždé, když chce od vás odejít (říká NE), tak to není možnost volby. Koně pouze učíte, že nemá cenu odcházet. Vy možná dosáhnete svého, ale ochota koně komunikovat s vámi, zapojit se do výcviku a vyhovět vám začne vyhasínat při nevhodném tréninku. A proč?


PROTOŽE OCHOTA UČIT SE A RADOST Z PRÁCE JE SVOBODNÁ VOLBA. 



Trénink Jacka část 3:   Pozitivní posílení

Chceme-li efektivně trénovat koně, je zásadní porozumět tomu, jak se učí a jak vnímají svět. Když pochopíme principy učení, práce s koněm se stane snadnější, jasnější a přirozenější. Žijeme v době, kdy věda neustále posouvá naše znalosti vpřed, a díky novým poznatkům se mění i náš pohled na trénink a chování zvířat.

Dnes už víme, díky poznatkům z oblasti behaviorálních věd, že mnoho dřívějších interpretací koňského chování bylo nesprávných. Stále existuje mnoho mýtů, například že některé projevy chování jsou projevem dominance, nedostatku respektu či boje o vůdčí pozici. Ve skutečnosti však chování koní vychází z jejich zkušeností, emocí a způsobu učení.


Jak se koně učí?

Koně (stejně jako ostatní živočichové) se učí na základě zkušeností a následků svého chování. Mezi základní typy učení patří:

  • Habituace (navykání)
  • Desenzitizace (znecitlivění)
  • Senzitizace
  • Klasické podmiňování (Pavlovův reflex)
  • Diferenciace a generalizace (rozlišování a zobecňování)
  • Učení vhledem (pochopení souvislostí)
  • Operantní podmiňování (pokročilý způsob učení založený na důsledcích chování)


Operantní podmiňování patří k nejefektivnějším metodám tréninku. Zvíře se učí, že určité chování vede k odměně nebo naopak k nepříjemnému důsledku. Tato metoda se dělí do čtyř kvadrantů:

  • Pozitivní posílení – přidání něčeho příjemného (např. odměna)
  • Negativní posílení – odstranění nepříjemného podnětu (např. tlak, který povolí při správné reakci)
  • Pozitivní trest – přidání něčeho nepříjemného (např. kárání)
  • Negativní trest – odebrání něčeho příjemného (např. zastavení hry)


Více o tom jak se koně učí a komunikují, se můžete dozvědět v mém E- booku.

Síla pozitivní motivace

Ve svém tréninku ráda využívám pozitivní posílení (klikr trénink a odměny). Tento přístup pomáhá koním učit se rychle, efektivně a s nadšením. Nejde jen o učení samotné, ale také o budování důvěry a přátelského vztahu mezi koněm a člověkem.

Pokud koni umožníme volbu, vytvoříme bezpečné prostředí a podpoříme jeho přirozenou zvědavost, posílíme tak nejen jeho motivaci, ale i radost ze spolupráce. Výsledkem je, že se kůň na trénink těší a čas strávený s vámi vnímá jako odměnu sám o sobě.


Proč je motivace klíčová?

Motivace dává koni důvod dělat to, co po něm žádáme. To, že máme s koněm dobrý vztah, neznamená, že bude automaticky plnit všechny naše požadavky. Proč by měl dělat něco jen proto, že to chceme my? Skutečný zájem a ochotu lze získat skrze správnou motivacíKoně mají různé preference – některé baví skákání, jiné práce s dobytkem nebo hry na jízdárně. To, co je pro koně odměnou, závisí na jeho individuální povaze. Silným motivátorem je samozřejmě potrava, ale také samotná činnost může být pro některé koně odměnou.

Je důležité si uvědomit, že i negativní posílení (strach, stres nebo bolest) může být formou motivace – kůň se snaží nepříjemné situaci vyhnout. Pokud se podvolí pouze ze strachu, může to být zaměňováno za ochotu pracovat. Skutečná spolupráce ale vychází z dobrovolnosti a důvěry, ne ze strachu z trestu.


Chcete-li mít spolehlivého, šťastného a motivovaného koně, vytvářejte podmínky, ve kterých bude chtít být s vámi. Dobrý trénink je založený na pochopení, respektu a radosti – nejen na požadavcích.



Video s Jackem: Klikr trénink a jak ovlivňuje práci, přemýšlení a ochotu koně. Jako majitelka, chci aby moje koně práce bavila, aby byli spokojení, aby se sami chtěli zlepšovat a vyhledávali příležitosti pracovat na sobě a užívali si chvíle strávené se mnou. Se správným přístupem umí být koně neskutečně nadšení a zapálení. 

Trénink Jacka čast 4.: Znecitlivění a kontra-podmiňování aneb jak na bubáky


Kontra-podmiňování

Kontra-podmiňování mění asociace a očekávání zvířete v souvislosti s určitou situací či podnětem. Cílem je přetvořit negativní emoce (např. strach) na příjemné. Toho se dosahuje propojením spouštěče s něčím pozitivním, například s odměnou v podobě krmení.

Systematická desenzitizace

Desenzitizace znamená postupné přivykání. Snažíme se snížit fyziologickou nebo emoční reakci zvířete na určitý podnět tím, že ho nejprve představíme v mírné intenzitě – tak, aby ještě nevyvolal reakci. Jakmile si kůň zvykne, situaci postupně ztěžujeme. 

Příklad z praxe: Představte si koně, který po dlouhé měsíce nosil špatně padnoucí sedlo. Každé sedlání pro něj znamenalo bolest, a tak si vytvořil obranné reakce – kousal, oháněl se, dával najevo svůj nesouhlas. A i když už má nyní správné sedlo a prošel rekonvalescencí, jeho chování se nezměnilo. Proč? Protože očekává bolest, i když už nepřichází. Jak mu pomoci, aby přestal bojovat s minulostí?


KLÍČEM JE TRPĚLIVOST A POCHOPENÍ


Kombinace kontra-podmiňování a desenzitizace je ideální způsob, jak koně postupně zbavit strachu. Pokud pokaždé při sedlání spojíme nepříjemný podnět s něčím pozitivním – třeba pamlsky nebo hlazením – začne si vytvářet novou asociaci. Sedlo už nebude znamenat bolest, ale příjemný okamžik. Ale pozor! Tady se často chybuje.

Chyba, kterou lidé často dělají: mnoho lidí se snaží koně "otužit" tím, že ho vystaví nepříjemnému podnětu naplno a bez varování. Tento přístup, známý jako zaplavení, může u lidí někdy fungovat – když člověku vysvětlíte, proč něco podstupuje, může to zvládnout. Ale kůň nerozumí našim slovům. Pokud ho postavíme přímo před svůj strach bez možnosti volby, jeho nervová soustava se přetíží. Co se stane?

Citlivější jedinci se uzavřou do sebe a přestanou reagovat. To se může jevit jako úspěch – kůň už nebojuje, nevzpouzí se. Ve skutečnosti ale jen rezignoval. Tento potlačený strach se později může projevit nečekanými výbuchy paniky, zvýšenou lekavostí nebo dokonce nebezpečným chováním.



Jak tedy postupovat správně?

Dejte koni možnost volby. Pokud může sám určit vzdálenost od podnětu, posoudit situaci a přiblížit se vlastním tempem, jeho mozek začne pracovat jinak. Už není ve stresu, ale zvědavý. A právě zvědavost je nejlepším učitelem!

Tento přístup vede k habituaci – tedy navyknutí bez strachu. Kůň se necítí přemožený situací, ale stává se jejím aktivním účastníkem. Tak se buduje důvěra – nejen k člověku, ale i k sobě samému. Jak pracovat se strachem koní učím v kurzu Online akademie.


Video s Jackem: na videu učím Jacka akceptovat sprej

Srovnání po 5 měsících

První dva měsíce jsem pracovala převážně jen ve volnosti, s targetem a klikrem v ruce. S Jackem jsme se seznamovali. Když koník umí zůstat v klidu a všechny situace řeší s klidem a uvolněním, práce koně baví a na společnou práce se těší, tak začínám zapojovat gymnastickou práci a připravuji koně pro úlohu jezdeckého koně. Gymnastickou prací nejen koně protahujete, ale také ho učíte správně se pod jezdcem pohybovat a zapojovat svaly, které má správně používat.


BEZ PSYCHICKÉ ROVNOVÁNYY NEMŮŽE EXISTOVAT ANI FYZICKÁ ROVNOVÁHA


    Trénink v kostce

  • každá tréninkoví lekce začíná 20 minutami masírování těla měkkým gumovým hřbílkem.
  • 2-3 krát v týdnu fyzio cvičení a strečing
  • targeting/pozitivní posílení -rozvíjení kognitivních schopností, bodyawarness
  • základní gymnastická práce v kroku (aktivace vnitřní zadní končetiny, dovnitř záď, přechody)
  • 2-3 krát procházka v lese, různý terén
  • pravidelná úprava kopyt
  • 1 krát za půl roku návštěva fyzio/bodyworker

Videa z tréninku Jacka uvidíte v Online akademii a více o teorii pozitivního tréninku se dozvíte v E-Booku.


Lucie Kolářová: Učím lidi, jak s koňmi pracovat s citem a respektem, jak je trénovat pozitivním přístupem a jak o ně pečovat tak, aby mezi nimi vzniklo opravdové a pevné pouto. Spolupráce s koněm není o síle, ale o porozumění, důvěře a vzájemném naslouchání. Můj příběh najdete zde.